grøntsager_2

Grøntsager

 

Grøntsager og frugt hører egentlig til i gruppen af kulhydrater. Når jeg vælger at gruppere den selvstændigt her, skyldes det, at det er her, vi finder den største kilde til fibre, vitaminer, mineraler, sporstoffer og fytokemikalier. Vitaminer, mineraler og sporstoffer er livsnødvendige, vi får dem primært gennem grøntsager og frugt, som optager disse stoffer i sig fra jordens indhold af mineraler og sporstoffer og fra lys og luft.

 

Vitaminer

Vitaminer er afgørende for et liv i sundhed. Vitaminer regulerer nemlig sammensætningen af forskellige stoffer i kroppen, indgår i stort set alle processer i energiproduktionen og i opbygningen af knogle- og andet væv. Vitamin A, D, E, og K er fedtopløselige, dvs. at der skal være fedt til stede i kosten for at optage dem.

 

Mineraler

Mineraler er nødvendige for kroppens anvendelse af vitaminer, proteiner, enzymer, aminosyrer, DNA, fedt og kulhydrat – mineraler er en bærer af energi, og mangler vi mineraler, mister vi vitalitet og overskud. Mineraler er katalysatorer i udvekslingen af næringsstoffer i energidannelsen. De indgår i mange væsentlige kemiske reaktioner og i dannelsen af hormoner. Mangler vi blot et enkelt mineral, kan det have en negativ effekt på en hel række af reaktioner i kroppen. Det kan igangsætte en negativ kædereaktion.

 

Fytokemikalier

Fytokemikalier er en særlig gruppe plantenæringsstoffer med en lang række sundhedsfremmende egenskaber, som findes i i grøntsager, frugt, bær, krydderier og urter. Fytokemiske stoffer består af molekyler, der giver planterne mulighed for at forsvare sig mod sygdomme. De fytokemiske stoffer, der dannes i planter, har evne til at modvirke angreb fra insekter, parasitter, svampe og bakterier og beskytte planten mod regn, blæst, kulde og sollys. Et eksempel er druer på vinstokke, som udskiller en stor mængde af et stof, der virker svampedræbende, når de bliver angrebet af bestemte mikroorganismer.

 

Plantens fytokemiske produktion er proportional med den stressfaktor, planter udsættes for. Planter, der er dyrket uden brug af kunstgødning og pesticider, er bedre til at forsvare sig, og derfor indeholder de en større mængde af de forsvarsfremmende fytokemikalier. Når mennesker og dyr spiser planter, følger disse fytokemiske stoffer med, og man ved i dag, at de udgør en stor del af planternes helbredende egenskaber på mennesker og dyr. Undersøgelser og forskning viser, at mange af fytokemikalierne har evnen til at gribe ind i og hindre dannelsen af en lang række ubalancer og sygdomme hos mennesker.

 

Der findes flere tusinde forskellige stoffer, og de har en masse fine navne, såsom polyfenoler, flavonoider, fenolsyrer, cartoenoider osv. I daglig tale siger man, at planterne har en antioxidant- effekt, en afgiftende effekt, en fordøjelsesfremmende effekt, en beroligende effekt osv. Stofferne er derfor et af vores allervigtigste våben mod sygdom og svækket vitalitet.

 

Spis varieret

Det er den enkelte plantes fytokemiske sammensætning af stoffer, der udløser den specifikke effekt. Derfor er det vigtigt at spise et bredt og varieret udvalg af grøntsager og frugt, så man får så mange fytostoffer med som muligt. Den store viden på området gør det muligt at sammensætte en kost med henblik på at fremme en ønsket effekt.

 

Broccoli er et eksempel på en bemærkelsesværdig og særdeles næringsrig grøntsag. Broccoli indeholder stoffer, der menes at mindske risikoen for udvikling af stort set alle velfærdssygdomme. Broccoli har ud over et højt indhold af antioxidanter også en afgiftende effekt.