protein_2

 

Proteiner

 

Proteiner er vigtige for alle livsformer, og for rigtig mange funktioner i menneskekroppen.

De har primært betydning for kroppens vækst og vedligehold.

 

Proteiner bruges konstant til cellefornyelse, opbygning af forskellige enzymer, hormonsystem, nervesystem, immunforsvar, stofskifte, muskelaktivitet, bindevæv, hud, hår, negle etc.

 

Proteiner er opbygget af aminosyrer, der er proteinets grundlæggende strukturelle bestanddel. Når vi spiser protein, så nedbrydes/spaltes proteinet i fordøjelseskanalen til aminosyrer, som er den form, kroppen optager og udnytter proteinet på. For at kunne danne de nødvendige proteiner i organismen, kræves tilstedeværelse af minimum 20 forskellige aminosyrer, hvoraf de 9 menes at være essentielle. Essentielle betyder livsvigtige, og det vil sige, at organismen ikke selv kan danne dem, men er afhængig af at få dem tilført via kosten. Ud fra de 9 essentielle aminosyrer er kroppen selv i stand til at danne de øvrige aminosyrer og selv i stand til at sammensætte og danne det protein, som en givet funktion i kroppen kræver.

Vi får vores proteiner fra både animalske kilder og planteriget:

 

  • Animalske kilder til protein er kød, fisk, æg, og mælkeprodukter
  • Vegetabilske kilder til protein er primært fra nødder, kerner, soja og andre bælgfrugter (bønner, linser, kikærter mm)

 

Planteproteiner indeholder oftest ikke samtlige essentielle aminosyrer, og derfor skal vegetarer kombinere forskellige fødekilder i måltiderne, så der opnås det, der hedder protein- komplementering.

Dette er faktisk både nemt og helt oplagt at gøre, fordi de kilder, der komplementerer hinanden, også passer godt sammen kulinarisk. Eksempelvis:

 

  • Korn + grøntsager + bælgfrugter
  • Ris + grøntsager + nødder/svampe
  • Kartofler + bælgfrugter + svampe
  • Brød + jordnøddesmør

 

Det er ikke nødvendigt at komplementere i et og samme måltid. Det er tilstrækkeligt at spise de forskellige proteiner i løbet af dagens samlede måltider.

Så du kan altså relativt nemt dække dit behov for essentielle aminosyre (protein) uden hverken at spise animalsk eller soja.

 

Får vi vores proteiner fra animalske kilder, er vi dækket ind med alle essentielle aminosyrer – såfremt vores fordøjelse fungerer, og vi er i stand til at nedbryde og optage proteinerne. Alle animalske produkter indeholder hver især alle essentielle aminosyrer. Hvad enten man lever af animalsk eller vegetabilsk føde, er det hensigtsmæssigt at tilbyde kroppen en bred og varieret forsyning af forskellige kilder til protein.

 

Fordeling af proteiner på dagens måltider

Det er en god ide at dele proteinet ud på dagens måltider, for protein er med til at holde blodsukkeret stabilt, øge mæthedsfornemmelsen, øge forbrændingen (så der fx skabes mere varme i kroppen). Animalsk protein giver mere varme i kroppen end vegetabilsk protein, derfor kan nogle have større behov for de animalske proteiner i perioder med koldt vejr.

 

Fordøjelse /nedbrydningsprocesser af protein i menneskekroppen er en kompliceret affære og er afhængig af, at flere processer fungerer optimalt. Du skal have tilstrækkeligt med mavesyre, fordøjelsesenzymer fra både bugspytkirtlen og tyndtarmen, hvis processen skal lykkes optimalt.

Ved ukorrekt nedbrydning af protein vil affaldsstoffer let ophobe sig i kroppen og være medårsag til mange forskellige typer lidelser, lige fra smerter i led og muskler til dårlig fordøjelse.